"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Sunday, 29 May 2011

waduh-waduh..gawat sih

♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*'*¸.•'´¯) ¸.•'´ ¯)
♥♥ ✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿

SEDIKIT PERBEZAAN KITA DENGAN RASULLULLAH S.A.W


Rasulullah sedikit tidur
kita sikit-sikit tidur

Rasulullah sedikit makan
kita sikit-sikit makan

Rasulullah sedikit marah
kita sikit-sikit marah

Rasulullah sedikit bergurau
kita sikit-sikit bergurau

Rasulullah sikit-sikit beramal
kita sedikit beramal

Rasulullah sikit-sikit berkorban untuk islam
kita sedikit pengorbanan
 
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Iman itu bisa bertambah dan bisa berkurang. Ketika kita (banyak) mengingat Allah, kita menjadi takut kepada-Nya, (kita laksanakan perintah-Nya dan kita tinggalkan larangan-Nya) maka pada saat itulah iman kita bertambah. Dan apabila kita lalai dari mengingat Allah, kita lupa akan (surga dan neraka)-Nya, kita sia-siakan (perintah dan larangan)-Nya, maka pada saat itulah iman kita berkurang.

Sahabat....

Keyboard yg ditekan bukan sekadar mengisi masa lapang .Namun….Terselit dlm sanubari moga WARKAH yg dilayar ini dapat menjadi titipan bersama yg mampu mengoreksi dan memuhasabah bagi menjana keperibadian yg dikehendaki.

Sahabatku yg dihormati…

carilah ilmu sebanyak yg terdaya……keperitan mencari dan memiliki itu menyebabkan kita akan menghargai apa yg kita cari.
Smmgnya adat manusia akan lebih menghargai apa yg mereka cari…namun di titik akhir usaha kita perlu dikibarkan bendera keredhaan bahawa tidak semua yg kita ingini dan cuba kita capai akan menjadi milik kita…

Bukankah kita dituntut utk berusaha….Allah s.w.t. telah berjanji bahawa Dia akan menanyakan usaha kita bukan apa yg kita berjaya capai…????Berusahalah sahabatku dlm apa jua bidang/lapangan selagi tidak menderhakakan syariat…..
Akhir kalam,mohon ampun&maaf jika ada bahasa dan ungkapan makluman yg punya kelemahan/kesilapan.

MOGA ALLAH & RASUL BERSAMA KITA




Thursday, 12 May 2011

sampai hati kau manusie...

♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*'*¸.•'´¯)+¸.•'´+¯)♥♥
✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿



Bilakah perlunya Tuhan?

Bilakah agaknya kita meletakkan harapan menggunung kepadaNya?
1. Hari-hari dan Malam sebelum peperiksaan
2. Saat menunggu giliran temuduga
3. Tika menemani isteri yang sedang berhempas pulas ketika bersalin
4. Ketika menangani ayah-ibu & anak yang sakit
5. Tempuh menunggu keputusan lamaran
6. Saat hampir lemas di lautan



Acapkali kita melupakan Allah dek kesibukan menguruskan kehidupan seharian. Samada disedari atau pun tidak, kita berbuat amalan rutin dengan penuh yakin tanpa berfikir bahawa kita memerlukan Allah pada setiap ketika.

Di manakah Allah ?
1. Sedang menerima keputusan peperiksaan yang menggembirakan
2. Ketika menerima biasiswa pengajian
3. Ketika diumumkan bonus dan kenaikan pangkat
4. Ketika lapang di musim cuti yang panjang
5. Di kala senang & sihat tubuh badan
6. Ketika dipuji teman dan kenalan

Maafkan kami, hambaMu yang leka ya Allah…



Renungan Bersama..

Selagi ada kesempatan..

~ Berbuatlah amal baik selagi kita masih dalam keluasan hidup..
~ Buku catatan amal masih terbuka..
~ Taubat masih diterima..
~ Orang yang berdo'a masih diberi harapan..
~ Sabelum cahaya dipadamkan..
~ Sebelum hidup berakhir..
~ Sebelum pintu taubat tertutup..
~ Sebelum malaikat naik ke langit..

Dalam kehidupan ini,kita tidak selalu mendapatkan apa yang kita inginkan dan apa yang kita dapat adakalanya tidak seperti yang dikehendaki,malah..ada yang kita memang tidak inginkan langsung.Ketahuilah bahawa,kita tidak sekali-kali akan mendapatkan segala yang kita idamkan kerana Allah SWT akan hanya berikan apa yang kita perlukan..

Yaa Allah..,Berkatilah diriku selama:-

* Mata ini bertasbih mengagungkan keindahan ciptaan-Mu..
* Telinga ini bertasbih mendengarkan ayat-ayat suci-Mu..
* Hidung ini bertasbih menghirup udara syurga-Mu..
* Mulutku bertasbih menyebut nama-Mu..
* Hati ini betasbih memuji-Mu..
* Tangan ini bertasbih berbagi kasih kepada ciptaan-Mu..
* Dan langkah kaki ini bertasbih menjalankan perintah-Mu..
Amin Yaa Rabb....
~ Selamat Beramal...^_^

────(♥)(♥)(♥)────(♥)(♥)(♥)────
──(♥)██████(♥)(♥)██████(♥)──
─(♥)████████(♥)████████(♥)─
─(♥)██████████████████(♥)─
──(♥)█ I LOVE ALLAH S.W.T █(♥)──
────(♥)████████████(♥)────
──────(♥)████████(♥)──────
────────(♥)████(♥)────────
─────────(♥)██(♥)─────────
───────────(♥)───────────

Monday, 9 May 2011

nk kawen ngan die..x kire..nk kawen ngan die jgk





♥•.¸.••.¸.•♥سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ♥•.¸.••.¸.•♥

Renungan Bersama...

♥•.¸.•♥ Bilamana MENTARI yang diharapkan,namun sebaliknya hujan yang bercucuran,JANGAN KECEWA..

♥•.¸.•♥Bilamana BULAN yang didambakan, namun hanya kelip-kelip menerangi malam, JANGAN BERDUKA..

Kerana MENTARI tak selamanya bersembunyi,BULAN juga tak selamanya menghindari.♥•.¸.•♥

BAHAGIA yang diidamkan pasti dimiliki,andai hati mu terlebih dahulu diserahkan kepada Pemilik bahagia yang Hakiki.♥•.¸.•♥




10 Sifat Calon Suami Yang Baik


>> kpd  wanita-wanita yang masih menyinggel 2,meh la carik bakal suami kite yg cm ni..hehe
>> kpd lelaki-lelaki di luar sana,sile lah jadik seperti ini.. hehe

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.


p/s >> tajuk entri 2 saje jek..hehe ^_^



ucu keyna join "CONTEST SAYANGI IBU ANDA" -part 2-

♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*'*¸.•'´¯) ¸.•'´ ¯)♥♥
✿¸.•❤••❤•بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •❤••❤•.¸✿ 


SABAR ITU IMAN 
░░░░(¯`♥´¯)░░
░░░(¯`♥´¯)░░░
░░(¯`♥´¯)░░░░
░(¯`♥´¯)░░░░░
(¯`♥´¯)░░░░░░

DUIT BUKAN KAWAN
░(¯`♥´¯)░░░░░
░░(¯`♥´¯)░░░░
░░░(¯`♥´¯)░░░
░░░░(¯`♥´¯)░░
░░░░░(¯`♥´¯)░

DUNIA HANYA PINJAMAN
░░░░(¯`♥´¯)░░
░░░(¯`♥´¯)░░░
░░(¯`♥´¯)░░░░
░(¯`♥´¯)░░░░░
(¯`♥´¯)░░░░░░

MATI TAK BERTEMAN !!
░(¯`♥´¯)░░░░░
░░(¯`♥´¯)░░░░
░░░(¯`♥´¯)░░░
░░░░(¯`♥´¯)░░
░░░░░(¯`♥´¯)░
MAK KU SEORANG YG BUDIMAN
░░░░(¯`♥´¯)░░
░░░(¯`♥´¯)░░░
░░(¯`♥´¯)░░░░
░(¯`♥´¯)░░░░░
(¯`♥´¯)░░░░░░
SLAMAT ARI MAK ADEK UCAPKAN ^_^

mak.......
mak la org yg paling adek sayang stlah Allah dan rasul....

cket info pasal mak
❤ nama : Pn Hajah Sety Sekmah @ Siti Salemah bte Haji Ya'cob
  ❤ trade mark : biase sgt eh die
❤ pnggilan  : mak,atok saim,mak ngah
❤ umo : 2011 = 64 taun
❤pekerjaan : domestic engineer
❤ status : ibu tunggal
  
kawan-kawan denga x lgu yg de kat blog ucu ni..
klu d tatap lirik ni..
ia sgt bermakna..sgt memberi mesej yg mendalam..
klu ucu dah tuka lgu len,kawan2 leh la search ek..
lagu dari kump far east..tajuknye azimat bonda ^_^

sbenanye,pade ucu...ari2 adelah ari ibu..
tol x kwn2?
stiap ari kite kne raikan mak kite,ibu kite,mama kite,umi kite,mummy kite n so on..
sbb pe?
sbb mreke dah terboyot-boyot perot bawak kite ke hulur..ke hilir slame 9 bulan 10 hari..
bayangkan lah..
sgt penat taw kawan-kawan..
klu kite sndrik la..bru je wat sesuatu yg berat,dah mngeluh..
mcm2 kate kua..ye x?hehe
bayangkan mak kite..
ish..sgt besa pngorbanan mak kite kan..

klu nk ikotkan..sgt bnyk nk cite pasal mak ucu ni..
uish..mcm2 nk d kongsikan..
tp klu pnjg2 sgt pon..kawan2 bkn nk bace..tol x?hehe

cme ucu nk kate,ucu sgt tabik kat mak..
mak sgt tabah..mak sgt kuat..mak sgt power..
org pnah baling taik kat mak..tapi mak balas bunge..
dan akhirnye,alhamdulillah org yg bling taik 2 diberi hidayah oleh Allah dan dah brubah jdik elok prangai..
ucu sgt bersyukur..
mcm2 mak trime dugaan..mak mmg sgt kuat..
mak mampu troskan perjuangan wlupon arwah bapak dah lame pergi menyahut seruan Ilahi..
ucu sangat saloooooooooooooot same mak..
haishhhhh..
tp ucu ni seorang yg nakal dan degil..
slalu wat mak marah..
scare jjurnye mmg ucu xde niat pon nk wat mak terluke..
tp ucu pon x tau la..
mngkin sbb ucu anak yg bongsu (kawan2,de kaitan ke?)
bkn pe..sbenane...
ucu dlm 1 ari 2,xleh x dnga mak membebel...cm x smpurne idop..
ucu mmg ske carik pasal..
hehe..sgt jahat kan ucu ni..
klu mak dah bebel 2,bru ucu bsemangat nk wat keje..
mak pon mmg dah tersangat la masak ngn prangai ucu ni..
smpai mak akan ckp cm ni, "biase sgt eh die..tnggu kakak2 kau marah,bru nk wat 
keje..dek,kau 2 dah besa..cbe la jgn crik pasal..ske sgt diri 2 kne marah"
sampaikan sume dfamili ucu mmg dah yau yg ucu ske carik pasal tok kne marah..hehe
tp..mak ttap x ptus ase nk ubah ucu..
bile mak dah tau yg ucu ni xske kne banding2 ngn org len,asal ucu mls nk wat sesuatu ke..
@ ape2 je la kan..mak saje je akn bandingkan ucu ngan sesape..
bndingkan ngn akk ucu ke..sdare ucu ke..kengkawan ucu ke..
ish..geram ucu bile ucu d bandingkan..
then,bg membuktikan ucu lbih hebat dpd org yg mak bandingkan..ucu akn cpt2 wat pkare 2 ngn segere dan sebaik mungkin..
pas 2 mak akn tergelak-gelak jek..hehe..
mak dah paham sgt dah prangai anak-anak mak ni hah..

pkare yg mak paling x suke adelah bile anak2 die lmbt solat..
contohnye ucu la kan..

mak : adek,dh solat?
ucu : lom mak..jap lg
mak : skarang...dh pkul bape 2..
ucu :ye2..jap jek..jap jekk..nk abes dah cite ni..
mak : sakinahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..
ucu : <tnpe pdulikkan tb lg bedezup g bgn solat..tkot mak marah..hehe>

lg 1,mak ske cpat2 kan waktu kalau kjot anak-anak mak..
akk ucu slalu tertipu..
hehe..
mak sgt ske mengusik..

rasenye stakat 2 la yg ucu nk cerite..
klu nk tau lbih lnjut,leh ym ucu..
tok pompuan je la taw..hihi

skang,ucu nak tag kawan-kawan lak..
jeng..jemg..jeng..

>> dan tok sume kawan-kawan ucu yg nak join kontest ni,
yok ke blog ukhti zyla

jgn risau..xde part2 pon sbenanye pade kawan2 yg nak join..ucu je saje nk wat..hehe


ayat power mak tok ucu..
sampai bile2 ucu x kan lpe ayat ni :


♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥♫•¸.•´¯`•.
Muslimah itu ANUGERAH terindah Dari Allah,,Dia lembut tapi tidak lemah,mempesona tapi tetap bersahaja,dia menjaga akhlak & kemuliaanye.Dia Istimewa dari Wanita Lainnye..Ilmunya telah mengangkatnye menjadi permata TERINDAH di Dunia.Semoga dia itu adalah kita dek..insyaAllah..(ayat ni mak bace dlm buku ape ntah..mak kongsi ngan ucu)pas 2 mak  ckp,bia la xde llaki pikat adek skrang ni..mak x kesa..sebab,adek dah berjaye kawal nafsu dan jage amanah Allah  dpd ternode dgn pujuk rayu llaki..yakinlah dik,jodoh pertemuan ajal maut,Allah dah tntukan tok adek..mak bangge ade anak mcm adek..wlupon degil,nakal,keras kepale..tapi adek ttap kuat tok lawan sume 2 wlupon tlalu payah wat adek..mak yakin dgn adek..INGAT, adek dah xde bapak..tp,jgn lpe ape yg pnah bapak ckp kat adek..klu mak yg dah tue leh ingt ape psan arwah bapak kau..x kn adek dah lpe..berdikari dek,,berdikari..klu mak dah xde nnti cmne?
♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫♥♫•¸.•´¯`•

p/s >> tok nk tau kisah sebelumnye,sile ke kat part 1


Sunday, 8 May 2011

ucu keyna join "CONTEST SAYANGI IBU ANDA" -part 1-




>> sape2 yg berminat,sile klik kat banner sweet ni ^_^ <<
ucu tlah di tag oleh atif..
memule x nk join..sbb cite pasal mak kan..
klu kat umah xpe gak..
ni kat ostel..
sdih2 =.='
tp xpe la..tok m'hormati atif,ucu join gak..
x susah pon (^_^)

toink..toink.. memperkenalkan..


jeng,,jeng..jeng..
ni la mak ucu
cntik kan ^_^
due situasi mood yg berbeza..
gembire n kpenatan :)

=== > selingan sblm nk bercerita pasal mak ucu  < ====

Seringkali kita mendengar yang zaman sekarang anak-anak makin ramai yang derhaka kepada ibubapa. Disebalik fenomena yang berlaku ini adakah Ibubapa mengkaji dan merenung sejenak kenapa anak-anak pada hari ini semakin nakal,jahat dan menderhakai kepada ibubapa mereka? Jika ibubapa mendidik anak-anak dengan betul mengikut gaya hidup islam perkara sebegini dapat dikurangkan. Apabila anak derhaka kepada ibubapa kita bising tetapi adakah kita telah mendidik anak-anak kita dengan betul? Didikan agama yang cukup? Apa kata kita lihat dahulu kisah di bawah :
Seorang lelaki telah datang menemui Khalifah Umar al-Khattab r.a. mengadukan hal kederhakaan anaknya. Lalu Umar memanggil anak lelaki itu dan memarahinya kerana derhaka kepada bapanya serta lupa kepada hak-hak bapanya.  Anak itu menjawab: “Wahai Amirul Mukminin, tidakkah anak mempunyai hak ke atas bapanya?” Umar menjawab: “Ya.” Dia bertanya lagi: “Apakah ia wahai Amirul Mukminin?” Jawab Umar: “Memilih ibunya, memberikan nama yang baik dan mengajarnya al-Kitab (al-Quran).” Anak itu berkata: “Wahai Amirul Mukminin! Sesungguhnya bapaku tidak pernah melakukan satu pun perkara tersebut. Mengenali ibu saya, dia dahulunya seorang hamba berkulit hitam dan tuannya seorang Majusi. Saya pula dinamakan “Ju’olan” iaitu sejenis kumbang biasa berwarna hitam. Dia juga tidak pernah mengajarkan aku walau satu huruf pun dari al-Quran.  Umar lantas berkata kepada lelaki itu: “Kamu telah datang mengadukan kederhakaan anakmu, walhal kamulah yang telah menderhakainya. Kamulah yang telah berlaku buruk dan jahat sebelum dia berlaku demikian terhadapmu.”  Begitulah, Saidina Umar meletakkan kesalahan kepada si bapa, lantaran kecuaiannya dalam mendidik anaknya sendiri. 

Benarlah kata-kata pengkaji-pengkaji yang mengatakan kajian dibuat sebenarnya pada zaman sekarang lebih ramai ibubapa yang menderhaka kepada anak-anak kerana didikan agama tidak diberi secukupnya kepada anak-anak dan lahirnya genarasi tidak bertamadun zaman moden yang ada pada hari ini. Jadi, didiklah anak-anak sejak dari dalam kandungan lagi. Semoga generasi pewaris kita hidup dalam jalan yang diredhai oleh yang Maha Esa.
p/s >> nntikan sambungan contest ni dlm part 2 ^_^ 










Saturday, 7 May 2011

aisay men.....

KENAPA PAKAI TUDUNG BESAR-BESAR?? TAK RIMAS KE??





De satu hari ni..
Mase 2 ucu kat surau..kat terminal 1 sremban..nk solat asar mase 2..
Dah siap solat,ucu pon g kat cermin..nk kemaskan tdung la kan..
Pas 2,de seorang wanita ni..sgt sweet..mmg sweet abes la..
Ucu pon tergode tngok..hehe (means keayuannye 2 la wat sume terpesona mlihatnye)
ucu prasan gak..sjak ucu masuk surau 2,smpai la ucu g btoikan tdung,wanita 2 asyik dok pndang je kat ucu..
Dan terjadiklah 1 pebualan

" Awak, boleh saya tanya?"

 "Bole3..hehe..takot la plak..nk tnye ape 2?" jawab ucu slambe..
                                                                                              
 "Kenapa awak pakai tudung besar-besar  ni ye?..tak rimas ke?" Dia bertanya.

 ucu kaku jap..cm tetibe kan..sbb x pnah de org tnye cm 2..hehe

 ucu pn tnye kat akk 2,"nape ek kak..eh2..adek ke akak ni..hehe..name kite  sakinah..21...awk lak??"

 "O..kau adek la.Aku tue 3 taun dr kau.Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Mke akk 2 mmg cm btul2 nk tau la kan..

ucu  tersenyum. Sbenanye tak tau nk jwb pe..hehe..tbe2 tebayang satu idea..x tau la ok ke dak kan..

ucu pon tnye gini, " Hmm...sebelum kite  jawab soalan tu, kite  nak tanya akk dulu,boleh x..hehe..cuak x kak..cuak x??"

 Akk 2 mengangguk


 "Kenapa ek kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ? cm perlu ke bnde 2?" ucu tnye akk 2 smbil dok pk..ade kne mngene ke x kan..hehe..series sgt blur time 2…

 "erm.." smpai kerot2 akk 2 pk..tp mke still cun gemalai..hehe

Pa 2 akk 2 jwb cm ni.. " Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk"

 "Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Klu cntoh kite ni expert dah dlm pemanduan kete..mmg pro r kan kak... Perlu ke kite pakai seat-belt  2? Ngan poyonye ucu tnye..

 "Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like  schumi (tol ke ucu eje ni..haha..abaikan) , kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali.

 "So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" ucu tnye balik..padahal ucu pon cm plik2 jek..huhu

 " Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

 Tetibe tekua plak ayat dr mlut ucu…"Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas."

 "Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga" ngan banggenye akk 2 jwb

 ucu sokmo sonyum mase 2..cm ucu rase terkait gak la..pas 2 persoalan cm agak smpai la kan..

Then,ucu ckp kat akk 2, "Hmm, itulah jawapan kite kat petanyaan akk 2... Kenapa kite bertudung besar.hehe..peace kak"

Akk 2 pon ngangguk2 .rase die phm kot…then akk 2 peluk ucu..
Wah..mmg tabik kat akk 2
Sbb akk 2 x malu tok betanye..akk 2 die x free hair..tp die pkai ape 2 ek..slendang 2 kot..shawl ek namenye..
Ok..2 je nk kongsikan tok entri kali ni



p/s >> kawan-kawan rase klu kawan2 la akk 2,kawan2 paham x ape yg cbe ucu trangkan? ce cite..ce cite ^_^


Monday, 2 May 2011

software termahal kat dunie..meh install..mudah je geng


Customer Service (CS) : Ya, ada yang leh saya bantu? 

Pelanggan (P) : Baik, setelah saya pertimbangkan, saya ingin menginstall cinta kasih. Bole x anda tlg saya menyelesaikan prosesnya? 

CS : Ya, saya dapat membantu anda. Anda sedie melakukannya?

P : Baik, saya tidak mengerti secara teknikel, tetapi saya sdie untuk menginstallnya sekarang. Apa yang harus saya lakukan dulu? 
CS : Langkah pertama adalah membuka HATI anda. Tahukan anda di mana HATI anda? 

P : Ya, tapi ada banyak program yang sedang aktif. Apakah saya bole menginstalnya sdangkan program-program tersebut aktif?

CS : Program apa saja yang sedang aktif 2? 

P : Sebentar, saya lihat dulu, Program yang sedang aktif adalah SAKITHATI.EXE, MINDER.EXE, DENDAM.EXE dan BENCI.COM. 
CS : Tidak apa-apa. CINTA-KASIH akan menghapus SAKITHATI.EXE dari system operasi Anda. Program tersebut akan tetap ada dalam memori anda, tetapi tidak lama karena akan tertimpa program lain. CINTA-KASIH akan menimpa MINDER.EXE dengan modul yang disebut PERCAYADIRI.EXE. Tetapi anda harus mematikan BENCI.COM dan DENDAM.EXE. Program tersebut akan menyebabkan CINTA-KASIH tidak terinstall secara sempurna. Dapatkah anda mematikannya? 

P : Saya tidak tahu cara mematikannya. Dapatkah anda memandu saya? 

CS : Dengan senang hati. Gunakan Start menu dan aktifkan MEMAAFKAN.EXE. Aktifkan program ini sesering mungkin sampai BENCI.COM dan DENDAM.EXE terhapus.

P : OK, sudah. CINTA-KASIH mulai terinstal secara otomatik. Apakah ini wajar cik? 
CS : Ya, anda akan menerima pesan bahwa CINTA-KASIH akan terus diinstall kembali dalam HATI anda. Apakah anda melihat pesan tersebut? 

P : Ya. Apakah sudah selesai terinstall? 
CS : Ya, tapi ingat bahwa anda hanya punya program basicnye saja. Anda perlu mula menghubungkan HATI yang lain untuk mengupgradenya. 

P : Oops. Apasal ERROR lak ni? Apa yang harus saya lakukan?

CS : Apa yg ditulis kt c2? 

P : "ERROR 412 - PROGRAM NOT RUN ON INTERNAL COMPONENT". apa ertinya? 

CS : Jangan kuatir, itu masalah biasa. Ertinya, program CINTA-KASIH diset untuk aktif di HATI eksternal tetapi belum leh aktif dalam HATI internal anda. Ini adalah salah satu kerumitan pemprogreman, tetapi dalam istilah non-teknikel ini,ia bererti anda harus men"CINTA-KASIH"i mesin anda sendiri sebelum men"CINTA-KASIH"i orang lain. 

P : Lalu apa yang harus saya lakukan? 
CS : Dapatkah anda klik pulldown direktori yang disebut "PASRAH"? 

P : Ya, sudah. 
CS : Bagus. Pilih file-file berikut dan salin ke direktori "MYHEART" MEMAAFKAN-DIRI-SENDIRI.DOC, dan MENYADARI-KEKURANGAN.TXT. sistem akan menimpa file-file konflik dan mulai memperbaiki program-program yang salah. Anda juga perlu mengosongkan Recycle Bin untuk memastikan program-program yang salah tidak muncul kembali. 

P : Sudah. Hei! HATI saya terisi file-file baru. SENYUM.MPG aktif di monitor saya dan menandakan bahwa DAMAI.EXE dan KEPUASAN.COM dikopi ke HATI. Apakah ini wajar?

CS : Kadang-kadang. Orang lain mungkin perlu waktu untuk mendownloadnya. Jadi CINTA-KASIH telah terinstall dan aktif. Anda bole menanganinya dari sini. Ada satu lagi hal yang penting. 

P : Apa? 

CS : CINTA-KASIH adalah freeware. Pastikan untuk memberikannya kepada orang lain yang anda temui.Moge ade manfaat





p/s >> Bila hati menghadap tuhan 
Baru kusedar ada kelemahan 
Terasa kerdil berbanding Yang Esa 
Terharu, terfikir betapa agungnya TUHAN 

Tuhanku, aku tidak layak masuk syurga-Mu 
Namun tak berupaya menghadapi api neraka-Mu 
Terima taubatku dan ampunkan dosa-dosaku
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)