"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Saturday, 7 May 2011

aisay men.....

KENAPA PAKAI TUDUNG BESAR-BESAR?? TAK RIMAS KE??





De satu hari ni..
Mase 2 ucu kat surau..kat terminal 1 sremban..nk solat asar mase 2..
Dah siap solat,ucu pon g kat cermin..nk kemaskan tdung la kan..
Pas 2,de seorang wanita ni..sgt sweet..mmg sweet abes la..
Ucu pon tergode tngok..hehe (means keayuannye 2 la wat sume terpesona mlihatnye)
ucu prasan gak..sjak ucu masuk surau 2,smpai la ucu g btoikan tdung,wanita 2 asyik dok pndang je kat ucu..
Dan terjadiklah 1 pebualan

" Awak, boleh saya tanya?"

 "Bole3..hehe..takot la plak..nk tnye ape 2?" jawab ucu slambe..
                                                                                              
 "Kenapa awak pakai tudung besar-besar  ni ye?..tak rimas ke?" Dia bertanya.

 ucu kaku jap..cm tetibe kan..sbb x pnah de org tnye cm 2..hehe

 ucu pn tnye kat akk 2,"nape ek kak..eh2..adek ke akak ni..hehe..name kite  sakinah..21...awk lak??"

 "O..kau adek la.Aku tue 3 taun dr kau.Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Mke akk 2 mmg cm btul2 nk tau la kan..

ucu  tersenyum. Sbenanye tak tau nk jwb pe..hehe..tbe2 tebayang satu idea..x tau la ok ke dak kan..

ucu pon tnye gini, " Hmm...sebelum kite  jawab soalan tu, kite  nak tanya akk dulu,boleh x..hehe..cuak x kak..cuak x??"

 Akk 2 mengangguk


 "Kenapa ek kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ? cm perlu ke bnde 2?" ucu tnye akk 2 smbil dok pk..ade kne mngene ke x kan..hehe..series sgt blur time 2…

 "erm.." smpai kerot2 akk 2 pk..tp mke still cun gemalai..hehe

Pa 2 akk 2 jwb cm ni.. " Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk"

 "Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Klu cntoh kite ni expert dah dlm pemanduan kete..mmg pro r kan kak... Perlu ke kite pakai seat-belt  2? Ngan poyonye ucu tnye..

 "Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like  schumi (tol ke ucu eje ni..haha..abaikan) , kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa..kan? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan?" Dia bertanya kembali.

 "So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" ucu tnye balik..padahal ucu pon cm plik2 jek..huhu

 " Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

 Tetibe tekua plak ayat dr mlut ucu…"Tak rimas ke? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas."

 "Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan..soal keselamatan, kena jaga" ngan banggenye akk 2 jwb

 ucu sokmo sonyum mase 2..cm ucu rase terkait gak la..pas 2 persoalan cm agak smpai la kan..

Then,ucu ckp kat akk 2, "Hmm, itulah jawapan kite kat petanyaan akk 2... Kenapa kite bertudung besar.hehe..peace kak"

Akk 2 pon ngangguk2 .rase die phm kot…then akk 2 peluk ucu..
Wah..mmg tabik kat akk 2
Sbb akk 2 x malu tok betanye..akk 2 die x free hair..tp die pkai ape 2 ek..slendang 2 kot..shawl ek namenye..
Ok..2 je nk kongsikan tok entri kali ni



p/s >> kawan-kawan rase klu kawan2 la akk 2,kawan2 paham x ape yg cbe ucu trangkan? ce cite..ce cite ^_^


15 comments:

shahsyaz said...

good, :)

::yartHaryati:: said...

perumpamaaan yg sgguh bgus ucu..
yat suke cara ucu explain kt akak tuu..
:)

Syukri Kamaruddin said...

tanya 1 soalan, bagi terus perumpamaan ea...hahaha bijak2...

CintaZulaikha said...

paham..perumpamaan tu sguh jelas~~

ucu keyna said...

ukhti shahsyaz >> ^_____^

ukhti yartaryati >> memule ucu pon cm x yakin ngan jwpn 2..alhamdulillah Allah bntu bg ilham kat ucu :)

akhi syukri >> ilham dr Allah :)

ukhti cintazulaikha >> alhamdulillah phm..mksdnye akk 2 mmg btol2 phm la..akk 2 x tpu..sbb sume pon leh paham :)

HAZWAN17 said...

cepat ucu pikir perumpamaan dan situasi ye..jawapan yang baik tanpa melukakan hati orang lain

ucu keyna said...

akhi hazwan >> ucu mase 2 blur..tlepas ckp..then pk2 de la gak idea kua..alhamdulillah Allah bntu ucu :)

Cheqna said...

Alhamdulillah dengan kisah yg pertama dan kedua..semoga sentiasa diberikan hidayah oleh Allah SWT..amiin.

:-)

ucu keyna said...

kak cheqna >> syukran kak..amin mudah2 an ^_^

i am S!L4H.. said...

ucuuuu. bgus la jwpn tuh. mintak pinjm jwpn kalo2 terjumpe situasi mcm ni. heee

ucuu g mne nak ke mne kt terminal 1 tu? silah byk kali ade kt sane kalo nk travel. ngee *travel lah sgt*

Ini Kisah Tia said...

wah ! ucu ni berani lah even akak tu tua sikit dari ucu ;)

ucu keyna said...

ukhti silah >> ucu g balik johor la..hehe :)

ukhti tia >> sbb akk 2 dh tnye kan..lg 1 ukhti,ucu mmg jnis mudah mesre..tp ucu xde la nk lbih2..ucu trang takat mane yg ucu rase someone 2 leh paham :)

i am S!L4H.. said...

owhhh. =)

Koding said...

Semuga perempuan yang bertanya itu dibukakan hidayah oleh Allah...

ucu keyna said...

akhi@ukhti koding >> mudah2an..akk 2 de gak msg ucu..doakan ucu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)