"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Sunday, 10 July 2011

(^_lai..lai...yok intai-intai

HIJAB DAN AURAT

Teman-teman..ade kale nye,mungkin kite terlepas pandang dalam sesuatu perkara kan…walau x bnyk mane pon ade la sikit kan…lagi-lagi dalam bab aurat ni…

meh ucu kasik tau satu perkara untok kite same2 F5(refresh) balik ape yang kite pnah blaja mase skola dulu-dulu..

yela..kite ni manusie biase..x sume perkare kite leh ingat sratos pratos kan..ade mase kawan serumah @ sekelas kite yg ari2 kite dok ngadap pon kite leh lupe name die kan..ucu la 2 orgnye..kih3..

k…meh kite troskan..kat sini,ucu nk selitkan beberapa istilah pnting…

WAJIB  = dibuat dapat PAHALE, ditinggal dapat DOSE

HARAM = dibuat dapat DOSE, ditinggal dapat PAHALE
SUNAT = dibuat dapat PAHALE,ditinggal TIADE APE-APE

MAKRUH = dibuat TIDAK DAPAT  APA-APA, ditinggal dapat PAHALE

HARUS = dibuat TIADA APA-APA, ditinggal pon TIADA APE-APE

MUHRIM =  mereka yang haram dikahwini

AJNABI =mereka yang boleh dikahwini

Kawan-kawan tau x ape 2 hijab?
Hijab 2,suatu yang digunakan untuk menutup sesuatu…cm tudung yg kite sume pakai ni (tok kengkawan pempuan la)

Ha…ape plak aurat 2 kengkawan?
Aurat 2,suatu bahagian tubuh yang tidak bole kelihatan atau wajib ditutup (menurut hukum Islam)
Perbincangan mengenai aurat ni,die bersabir dengan persoalan mendedahkan,memandang dan menyentuhnya..

Ok la kengkawan…2 je yang ucu nk kongsikan tok entri kali ni..
Len mase…ucu kongsi akan info yang bermanfaat tok kawan-kawan k …inshaAllah

Skadar perkongsian
|
|
|
v
(¯`v´¯)
`·.¸.·´`·.¸.¸¸.•*¨¨*•.¸¸
`·.¸.¸¸.•*
Fulanah: Ukhti, apa yg harus saya lakukan?
saya ragu untUk berhijab.......^^


(^__^) : Mengapa harus ragu dgn perintah Allah yg telah menghidupkan kita, bukankah kita ini adlh hamba dibalik smua perintahNya, pasti mngandungi manfaat untUk kita, melalaikan perintahNya bererti membiarkan diri utk jauh dari Allah...~
berjhijablah syg ... nmpk manis sungguh wajahmu  >___<
~~
" Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu". Al Ahzab :59

nota buku lali >> sok(ahad-10/7/11) ucu akn balik ke kolej..doakan pjalanan ucu ye ^_^pasni mngkin ucu dah bz..jdik,jrang la nk update dan jenjalan ke blog kawan2 :)

15 comments:

alif haris said...

wanita yg menutup auratnya drpd pndangan yg bukan muhrim itu lah wanita yg paling cantik .. :)

sLpmEpLz™ said...

eh mcm yg kite blaja kt skola hee..

ucu keyna said...

akhi alif haris >> syukran atas perkongsian..sgt bermakne ^_^

ucu keyna said...

TJJ >> mmg pon..ucu refresh smule :)

Nisa Si Gadis said...

best entry . sangat bermanfaat . tengs bagi maklumat :)

ucu keyna said...

ukhti nisa >> same2 :)

muz said...

perkongsian yang menarik, teruskan ye.... :)

dill said...

saye bangga berhijab.

dill.

Nazihah@Jiha said...

Salam alaik..

ucu! ^_^

Alhamdulillah,seronok baca..dpt bljr semual tntg ni..akak pun mdh lupa hehe

semoga perjalanan ucu diberkati dan dilindungi Allah swt..^_^

shukran atas perkongsian ucu! (comel nama ucu ^__-)

haney said...

nice sharing :) jom sama2 tutup aurat :)

zul permatang badak said...

Pesan berkali-kali kita tak rugi....
malah ditambah pahala,orang yg sering sampai menyampai......
sukses.....

ucu keyna said...

muz >> moge ade manfaat :)

kak dill >> alhamdulillah..

ukhti jiha >> amin inshaAllah ^_^

haney >> yok2 :)

akhi zul >> mudah2 an :)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

perkongsian yg menarik..Thx.. ^_^

ifwat said...

seindah hiasan di dunia ni adalah wanita solehah :)

Elie Lily said...

sentiasa ingin memperbaiki diri! T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)