"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Thursday, 7 July 2011

bercinte pas kawen?ahhhh..kolot la der

Sape stuju ngn tajok entri ucu ni? Jgn angkt tgn..hehehe
Sbenanye..ucu sgt x sokong ngn org yg ckp cm ni..
Kolot ke becinte pas kawen ni?
Cecite..cecite..
Asal usul becinte ni laher dari bile agak2 kengkawan sume?
Mase zaman jahiliyyah lg kan org dah dok sebok2 becinte..sampaikan pmpuan leh pilih sape llki2 yg die ske tok jadik bapak pade anak yg die kandong kan..haish…

Bandingkan pule ngn care becinte selepas kawen..bile wujudnye?slpas kedatangan ISLAM kan..
Bile hadirnye ISLAM,xde lg zaman kegelapan..sume hidop dalam keadaan yg terurus dan bersistem..

Jadik..mane yg lebih kolot?
Cara becinte pas kawen @ sblm kawen??????
Haaa…pk-pk kan la..
·♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥​♫♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥
Tanya sama iman, ap sebab goyang? Nnti jawab iman, ujian yg goncang..
Tanya sama ujian ap sebab kencang? Nnti jawab ujian, tanyalah aqal..
Aqal nnti kata, aku kandung ilmu. Sampai tempat perlu, aku pun seru.
Tengok dlm hati, nmpak tmpat gelap, campak nur hidayah, gelap pun hilang..

·♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥​♫♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥♫♥♥♫♥♫♥ 
Ramai yg kate klu x becinte..x kanai2 dulu..cmne nk tau hati budi…klu buatnye die 2 pmpn @ llaki jahat ke kan..

Haish..mudah nor nk jawab soklan ni kot..meh same2 kite bkak AL-QURAN skang..dah bkak?meh lihat surah AN-NUR..ayat yg ke 26…pe yg tertera kwn2?

PEREMPUAN-PEREMPUAN YANG KEJI UNTUK LAKI-LAKI YANG KEJI, DAN LAKI-LAKI YANG KEJI UNTUK PEREMPUAN-PEREMPUAN YANG KEJI (PULA), SEDANGKAN PEREMPUAN-PEREMPUAN YANG BAIK UNTUK LAKI0LAKI YANG BAIK, DAN LAKI-LAKI YANG BAIK UNTUK PEREMPUAN-PEREMPUAN YANG BAIK (PULA). MEREKA ITULAH BERSIH DARIPADA APA YANG DITUDUH ORANG. MEREKA MEMPEROLEH AMPUNAN DAN REZEKI YANG MULIA (SYURGA).

Ha teman-teman..jelas kan ayat Allah ni..xleh nk sangkal lg…
Kalau nk dapat pasangan yang baek…diri kite sndiri yg perlu baek..tol x?
Tok sah la nk p cintan cintun..knai hati budi..lame2 kang tergadai body..(maaf ye kwn2..jgn amek ati)
Kengkawan,janji Allah 2 pasti dah…jodoh kite mmg Allah dah tntukan..
Kalau nk tau sape bakal suami @ istri kite..tngok la pade diri kite skang…klu kite ni jahat..cm 2 la suami@istri kite nnti…kalau kte ni baek..inshaAllah suami@istri kite pon baek la jadiknye..

Pnah dnga x,ade org 2, becinte ngn org laen..bile tunang ngn org laen..pas 2 time kawen lak ngn org len..msti pnah blaku kat sekeliling kite kan..same ade kwn kite ke..kuage kite..atau diri kite sndirik…

2 la ucu nk habaq ni..tok sah la dok nk cinta2 sblm kawen ni..klu sume skali rahsie dah tau pasal latar blakang n perihal kapel kite,kang kawen nk cite ape..

2 la kdng2 punce org bercerai..sbb nye dah bosan..nikmat pegangan..nikmat sentuhan dah x terase..krane  mungkin pnah mncube mase kapel dulu2 2..tp konon bg alasan,x sefahaman la..x serasi la..padahal…dah bsn sbb dah lame dok becinte mase dulu2…

Sbenanye,zaman becinte ni,masing2 x kn tnjukkan diri mreke yg sbena..yg panas baran jadik penyopan…yang kuat mkn jadik pendiet seharian..yang kedekot  pon leh jadik terikot(belikan je ape yg pasangan 2 nk)..tol x kengkawan?

Nanti..bile dah kawen,pecah sume tembelang…haish..parah kalau cmni..
Bayangkan plak klu kite pas kawen bru nk becinte..alangkah romantiknye…dunie bagaikan kite yg punye..hehe..mane x nye,mcm2 cite nk d kongsi..mcm2 idea nk diberi..betahun-tahun pon ade kale x abes(mungkin la).. so,akan timbol rase excited kan..mksd ucu,xkn rase bosan dlm perhubungan..ye la..ari2 dok cite yg pelbagai..masing2 nk tau ape kekurangan,ape kelebihan pasangan masing2.nk tau kesah2 suke dan duke,tawe dan rie..terase x puas tok  bermesre..yela..nikmat ni hanye akan di rase bile dah berkawin saje kan(maaf kwn2)…ya Allah…indahnye becinte pas kawen kwn2..

Jadik,yakinlah kawan-kawan ngan janji Allah…
Nk dapat suami@istri yang baik,yg soleh dan solehah,kite sndiri yang prlu berubah kearah 2..
X perlu nk bekapel2 tok mengenali cinte kite..hanye mohon pade Allah supaye diberikan pasangan yang beriman yang  bisa menemani kita..supaya kite dapat melayar bahtera, ke muara cinta yang Allah redhai… dan jgn lpe berusehe tok jadik wanita yang diidam-idamkan lelaki..dan jadik lelaki yang diidam-idamkan wanita..

Wallahu a’lam..

Maaf sekiranye ade yang terase hati ngn entri ucu kali ni..


 ‎(¯`v´¯) ♥♥`•.¸.•´♥ ♥ ♥Jika namamu yg ditulis di Luh Mahfuz untuk diriku,
nescaya rasa cinta itu akan ALLAH tanamkan dlm diri kita ..
Tugas pertamaku bukan mencari dirimu tetapi mensolehahkan diriku..
Sukar untuk mencari soleh dirimu andai solehahku tidak setanding dgn kesolehahan mu..Janji ALLAH pastiku pegang dlm misi mencari diri.. 'Lelaki yg baik untuk wanita yg baik ♥♥♥♥♥

25 comments:

PeRmAtA bIrU said...

saya x setuju ngan tajuk entri... tapi setuju ngan ucukeyna..hehheh..
saya nak bercinta lepas kahwin..hehhe...halal disisi agama...

ucu keyna said...

permata biru >> yok usehe jadik wanita solehah ^_^

Awang Afif said...

jom sama2 usahakan...
?? hehe(gurau)
usahakan kebaikan dmi mardatillah
*commented*
(^^)v

ucu keyna said...

akhi awang afif >> jom2 ^_^

zul permatang badak said...

Entah lah......tapi cuba sedaya upaya mempertahankan ikatan yang dimeterai.....

diperkuat dengan kehadiran cahaya mata......

cinta.....sukar diterjemah tapi kita tak boleh lihat cuma dapat merasakan........
ia bagai udara.........

Wanzi said...

sebelum n selepas... janji bahagia ucu

ucu keyna said...

akhi zul >> wah..hebat ^_^

akhi wanzi >> yeke?hehe

nur farahin binti sulaiman said...

sweet sgt entry ucu..=)

CintaZulaikha said...

ntahlah, kebahagian tpulang pada kedua pasangan. sebelum atau selepas tu bukan ada makna apapon..

ucu keyna said...

nur farahin >> makasih..moge ade manfaat ^_^

cintazulaikha >> mngkin ade mknenye 2..cme prasan dan x prasan je :)

Hafizzi Aziz said...

mintak2 la nanti apit dpt isteri yang solehah..
dah la apit nie tunggang langgang sikit..
hihi..
amin..

zures said...

yang baik jadikan tauladan...yang tak baik tu jadikan sempadan ye....

ucu keyna said...

akhi apit >> mudah2 an..usehe taw..cayok2!!

kak zures >> btol :)

Azam Husni said...

Tanpa cinta punahlah dunia. Cinta itu fitrah dalam diri setiap manusia. Cuma kita saja yang perlu mengawalnya, meletakkan ia di tempatnya dan berpandukan cara bercinta yang diajarkan Nabi kita.

dan mungkin ada yang salah ertikan bahawa cinta itu adalah terkunci dgn 'couple' semata2..tak..couple mmglah haram sebelum nikah...cinta itu luas, cinta Tuhan, cinta Nabi, cinta manusia, cinta pd alam.. cumanya cinta berlainan jantina ini adalah semulajadi, dari situ terjalinlah kasih sayang dan perkawinan.

Ingat! cinta seseorang itu boleh, tapi caranya berbeza, cinta dgn cara yg haram jd haram, cinta dgn cara yg halal jd halal..

sama2 hayati hadith ini:

"..Para sahabat bertanya: Ya Rasulullah! Adakah apabila salah seorang kami melepaskan syahwatnya pun dia beroleh pahala? Baginda bersabda: Bagaimana pandangan kamu kalau dia melepaskan syahwatnya pada tempat haram, adakah dia berdosa? Maka demikian jugalah apabila dia melepaskannya pada tempat yang halal, dia beroleh pahala..." (HR Muslim) apatah lagi couple.. kalau couple dgn cara halal iaitu kahwin, maka jd dapat pahala, kalau sebaliknya maka haram... renungkan. =-)

ucu keyna said...

akhi azam husni >> syukran atas perkongsian ^_^ sgt bermanfaat :)

Nazihah@Jiha said...

cinta untuk bahagia bukan untuk derita =)

setuju sgt dgn komen Azam Husni tu =)

ucu keyna said...

ukhti jiha >> ^____________^

Nazihah@Jiha said...

Ucu,kat mana nak follow ucu keyna ya?..

ku mencari-cari hehe =)

ucu keyna said...

ukhti jiha >> prasan x kat kiri atas de pekataan join ana klik 2?2 la tmpatnye :)

Nazihah@Jiha said...

oho, ok2 hehe 'tutup muka' malunya hehe =)

hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock said...

bercinta selepas kawen tapi kena kenal2 dulu sebelum kawin ...

ucu keyna said...

hatikubaik >> bole jg..dgn care pertunangan :)

Niena Pengembara Ilahi said...

nk bercinta lps kawin ^^
lgi best :D

izzysabki said...

sangat setuju...mmg cinta yg sbnr ialah slpas khwin~

ucu keyna said...

ukhti niena >> btol3 ^_^

akhi izzy >> aiwah :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)