"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Thursday, 28 April 2011

"Jom Join Bloglist Akhi Jamal"..geng,cm best jek ✿♥‿♥✿


sile klik banner ni tok join ye bg kawan-kawan ucu yg berminat ^_^

Knape nk masuk bloglist akhi jamal ni ek?
  • First,syarat yg mudah
  • Second,first time nk join bloglist..teruje u know..hehe
  •    Then,nk dapat rmai  knalan n kongsi ilmu dan sgale bagai yg bermanfaat dpd kengkawan sume
  • Seriesly ana xde niat nk MENCAPAB<<tau x mknenye?x tau sile bkak kamus bahase tamil>>
  • Em,pas 2 ape ek..three la kan..huhihu..gurau jek..
  • 2 je kot..de lg..tp mls nk bebel pepanjang..


Knape akhi  jamal patot pilih blog ana?
  •    PERTAME..cewah…xdela..ana xkesa pon akhi jamal nk pilih ke idak..ana join skadar tok memeriahkan segmen akhi..hehe
  • Bergantung pade akhi tok pilih blog ana @ x..
  • Peaceeeeeeeeee <(^_^<)


kenapa tertarik dengan blog akhi Jamal ni ek?
  •  Secare jujurnye,memule tngok header 2 ingt akhi ni student mosir..xpon student yg blaja kek jorden sinun..hehe..2 yg cm nk lawat jek blog ni..yela kan..ana kan nk p mosir..so,ana ske tngok pd kengkawan yg dah blaja sane..so,leh tnye pngalaman bagai..hihuhi..
  •  Pas 2 bile terjah kat ‘author’, rupenye plaja msie jek..kat UITM..amek  bachelor electrical engineering (power)..pehhh....dahsyat..mmg POWER
  •      Pas 2 scroll2 lg ke bawah,upenye akhi dlu blaja kek johor...gaknye akhi org johor kot.. senegeri la ngn ana..hehe
  •        Profie akhi 2 leh jdik cntoh wat ana tok wat resume..cme akhi x ltak result xm jek..hehe
  •     Lg yg wat ana tertarik 2, wlupon amek elektrik, ttap kkalkan identiti islam..fuhhh..tabik springgggg
  •         Terjah pnye terjah lg kat blog akhi ni, mmg best la..de tuto..bnyk bantu ana la gak..bru ana tau ape 2 SEO(search engine optimization)..ana ingt CEO..hehe..


==== >Ni nk tegur cket ni (akhi jamal yg suh tego taw)....ana cme nk ckp,blog akhi mantop!! Peaceee (^_^)Y
==== > La...akhi jamal ni la yg add ana ke goup tutorial nuffnang 2..hehe..bru ana prasan

PS >> Sbagai renungan bersama <<
~Duhai Wanita~
Jadilah seperti mawar..

Bukannya mawar biasa tetapi mawar yang berduri..
Yang tinggalnya di taman larangan..
Sukar untuk dipetik oleh tangan2 yang ganas..
Mekarmu dipagari dan dibajai ketaqwaan..
Menyinarkan NUR keimanan..






Wednesday, 27 April 2011

geng..lets check it out ^^,

CinTa MaNuSia BeRmUlA DaRi MaTa,
TUmBuH dI hAtI, DaN 
BErAkHiR DENgAn AiRmAtA..
TeTaPi, SaHaBaT BeRmuLa DenGan SenYuMan 
TuMbUh DeNgAn KeSeFaHaMaN DaN
iA BerAKhiR HaNyA dEngAn KemAtiAn..
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ 
.......♥#########♥
.....♥#############
  ...♥###############♥
..♥#################♥..................♥###♥
..♥##################♥..........♥#########♥
....♥#################♥......♥#############♥
.......♥################♥..♥###############♥
.........♥################♥################♥
...........♥###############################♥
..............♥############################♥
................♥#########################♥
..................♥######################♥
....................♥###################♥
......................♥#################♥
........................♥##############♥
...........................♥###########♥
.............................♥#########♥
...............................♥#######♥
.................................♥#####♥
...................................♥###♥
.....................................♥#♥
.......................................♥
.......................................♥
.....................................♥
...................................♥
.................................♥
..............................♥
............................♥
.........................♥
......................♥
..................♥
.............♥
.........♥
......♥
....♥
......♥......................♥...♥
..........♥.............♥............♥
..............♥.....♥...................♥
...................♥.....................♥
................♥......♥..............♥
..............♥.............♥....♥
.............♥
...........♥
..........♥
.........♥
.........♥
..........♥
..............♥
...................♥
..........................♥
...............................♥
.................................♥
.................................♥
..............................♥
.........................♥
..................♥
.............♥
.....♥
...♥
.♥.............................♥....♥
♥..........................♥...........♥
.♥......................♥................♥
..♥...................♥..................♥
...♥........................ ............♥
.....♥................................♥
........♥.........................♥
...........♥...................♥
..............♥..............♥
..................♥.......♥
.....................♥..♥
.......................♥ 
▀██▀─▄███▄─▀██─██▀██▀▀█
─██─███─███─██─██─██▄█
─██─▀██▄██▀─▀█▄█▀─██▀█
▄██▄▄█▀▀▀─────▀──▄██▄▄█

(¯`•.•´¯) (¯`•.•´¯)
*`•.¸(¯`•.•´¯)¸.•´ 
☆ º `•.¸.•´ º ☆.¸¸.•´¯`

______________$$______________
_____________$$_$_____________
_____$$$$$_______$____$$______
___$$$$$$$$$_____$__$__$$_____
__$$$$$$$$$$$$___$_$__________
__$$$______$$$$__$_____$$$$$__
_$$$_________$$_$__$$$$$$$$$$_
_$$$_________$$__$$$$$$$$$$$$_
_$$$_________$$$$$$______$$$$_
__$$_________$$$_________$$$__
__$$________$$$__________$$$__
___$$______$$$__________$$$___
____$$$___$$$________$$$$$____
__$$$$$$_$__$$_$$$$$$$$_______
_$$$____$___$___$$____________
$$$$$_$$____$____$$___________
__$$$$$____$$$_$$$____________
____________$$$$$_____________
______________$$______________
/.•*•.\♥ ¸..•¤**¤•.,♥.•¤**¤•.*.•¤**¤•.♥¸. •¤**¤•..

SEJERNIH SALSABIL...
SESEGAR AL-KAUTHAR...
SEDAMAI FIRDAUSI...
ITULAH UKHWAH LILLAHI .... 
UHIBBUKUM FILLAH ... ♥ ♥ ♥

Sunday, 24 April 2011

karakter berdasarkan bulan kelahiran (kalendar masihi & hijri)

Mengetahui karakter seseorang melalui tarikh lahir adalah bercanggah dengan ajaran al-Quran dan hadis nabi saw seperti yang telah dijelaskan oleh para ulama. Antara hujah yang digunakan ialah:
1) Maksud firman Allah swt: Katakanlah: “Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah”, dan mereka tidak mengetahui bila mereka akan dibangkitkan. Al-Naml – 65
2) Maksud firman Allah swt: Katakanlah: “Aku tidak berkuasa menarik kemanfaatan bagi diriku dan tidak (pula) menolak kemudharatan kecuali yang dikehendaki Allah. dan sekiranya Aku mengetahui yang ghaib, tentulah Aku membuat kebajikan sebanyak-banyaknya dan Aku tidak akan ditimpa kemudharatan. Aku tidak lain hanyalah pemberi peringatan, dan pembawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman”. Al-A`raf-188
3) Sabda Nabi saw:
من أتى عرافا فسأله عن شئ لم تقبل له صلاة أربعين ليلةرواه مسلم عن بعض أزواج النبي صلى الله عليه وسلم.
Maksudnya: Sesiapa yang berjumpa dengan tukang tilik lalu bertanya tentang sesuatu tidak diterima solatnya 40 hari (Riwayat Muslim)
4) Sabda Nabi saw:
من أتى عرافا أو ساحرًا أو كاهنا، يؤمن بما يقول، فقد كفر بما أنزل على محمد صلى الله عليه وسلمرواه الطبراني عن ابن مسعود ورجاله ثقات.
Maksudnya: Sesiapa yang  berjumpa dengan tukang tilik atau ahli sihir atau ahli agama bukan Islam lalu beriman dengan tilikannya sesungguhnya ia telah kufur dengan apa yang diturunkan  kepada nabi Muhammad s.a.w. (Riwayat at-Tabarani daripada Ibnu Mas’ud dan perawinya adalah thiqah).
Pemikiran mengaitkan nasib manusia  mengikut tarikh lahir mereka adalah  pemikiran jahiliyyah tidak disokong oleh nas dan aqal, tidak diasaskan oleh agama dan ilmu pengetahuan. Satu persoalan yang  amat basic dalam pemikiran kita ialah: Kita tidak  boleh memilih tarikh lahir kita sendiri.
Kenapa fenomena ini tersebar:
1-    kekosongan akal dan jiwa manusia yang tidak dipenuhi. Kekosongan ini diambil alih oleh kebatilan seperti kata hikmah: sesiapa yang tidak memenuhi jiwanya dengan kebenaran ia akan dipenuhi oleh kebatilan.
2-    Keresahan jiwa dan ketiadaan rasa ketenangan dalaman. Penyakit yang melanda dunia hari ini. Padahal umat Islam memiliki keimanan, kerana Ketenangan bersama dengan keimanan dan zikir.
3-    Kelemahan kesedaran beragama yang sebenar.
Sumber >>  Islam Online

Friday, 22 April 2011

kesah sizuka ngan nobita..meh bace ^_^



Di suatu malam depan panggung wayang…

Sizuka : Best tengok wayang dgn awk td..kelakar je cerita tu..xbosan kan?

Nobita : A’ ah xbosan. Best!

Sizuka : Kalau best, knp awk letakkan kepala awk kat bahu sy & beritahu sy y awk mengantuk?

Nobita : Errr~ hehe..

Sizuka : Nasib baik kita pakai sweater kn awk? Kalau x, mesti sejuk dalam tu td.

Nobita : A’ah..btul3! Xdela sejuk sgt td bila dah pakai sweater ni.

Sizuka : Klu xsejuk, kenapa awk pegang tangan sy & beritahu y awk sejuk?

Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun menuju ke i-City..

Sizuka : Awk, sy cantik x?

Nobita : Awk kn syg sy..mestilah cantik..

Sizuka : Kalau sy ni betul cantik bagi awk, kenapa bila sy pakai baju-baju tertentu baru awak akan puji sy cantik. Kalau sy pakai baju longgar, awk diam je..kadang-kadang awk akan tanya saya kenapa pakai baju besar..kalau sy pakai baju ketat, baru awk puji sy cantik..knp ye?

Nobita : Errr~ hehe..

Mereka pun tiba di i-City..

Sizuka : Jom snap pic wak..sy nak tangkap gambar awk bawah lampu tu.

Nobita : Kita tangkap gambar berdua la syg. Meh sini, duduk sebelah sy. Rapat sikit, nanti xmasuk plak gambar awk.

Sizuka : Boleh ke rapat-rapat ni?huu

Nobita : Takpe de..awk kn awek sy..

Sizuka : Awek je..bukan isteri yg sah..

Nobita : Errr~ huhu..

Sizuka : Nanti sy simpan gambar kita ni dalam laptop sy ye wak.

Nobita : Alaa..upload la terus dalam fb.

Sizuka : Eh..boleh ke..xelok la wak..gambar tu dah la awk & sy je..yang ke-3 syaitan..pastu nak pergi heboh 1 dunia tentang dosa y kita buat..xmalu ke?huu

Nobita : Errr~ huhu..

Mereka pun pulang..

Sizuka : “Awk, awk syg sy x?

Nobita : Mestilah syg..syg sangat2 tau..haa

Sizuka : Buktinya??

Nobita : Eh..mcm ajak bergurau je..nak sy kiss pipi awk tu ke syg?hehe

Sizuka : Ish..apa ni? Teruknya pemikiran awk..huu

Nobita : Eh..errr~ huhu

Sizuka : Mak sy kata, kalau kita syg sesuatu tu, kita akan jaga sebaik mungkin.

Nobita : Eh..mestila! hehe

Sizuka : Tapi awk tipu sy!huu~

Nobita : Eh..kenapa plak sy tipu awk??

Sizuka : Kalau awk syg sy, mestilah awk jaga sy sebaik mungkin tp awk xjaga sy dgn baik pun..awk sentuh-sentuh sy, pegang tangan sy, cuba nk kiss sy,ajar sy buat benda bukan-bukan yg sy xpernah buat sebelum ni, selalu ajak sy keluar malam-malam.

Nobita : Owh..sekarang awk nak salahkan sy la ajak awk keluar malam?? Mak ayah awk yg bg izin tau!

Sizuka : Memang diorang y bagi izin tapi awk tau x y diorang jugak y akan tanggung dosa sy dgn awk malam-malam macam ni sbb diorang bg izin pada sy ank perempuan diorang utk keluar dgn lelaki bukan mahram tanpa adik atau abang sy sebagai peneman pastu buat benda-benda xsenonoh! Pegang sana pegang sini..awk tau x panggung wayang tu mungkin sejuk bagi awk sampai terpegang tangan sy dgn sengaja, tp neraka tu teramat panas & tangan awk y memegang tangan sy tu akan dibakar dalam api neraka berulang kali..awk sedar x semua tu?? Tangkap gambar nak kepit-kepit, padahal boleh je tangkap gambar sorang-sorang kan..then, nak heboh kat 1 dunia. Pastu nanti org ‘like’ awk pun suka sebab orang tau siapa awek awk & hubungan awk dan sy kononnya bahagia tapi awk sedar x yang malaikat sentiasa mencatat segala apa yg kita buat..awk ada ilmu agama..klu xde ilmu agama pun, awk tau benda tu salah..tp kenapa masih buat? Awk sedar x semua tu??? Ingat Allah tak waktu awk buat semua tu?? Awk tu belum tentu jodoh sy, nak sentuh-sentuh sy. Kalau da awk nak sentuh-sentuh sy, apa je y suami sy boleh dapat special dari sy sbg isterinya y sah? Awk nak ke isteri awk dah macam sisa orang? Awk mesti akan cakap awk akan pastikan y awk akan nikah dgn sy sebab tu awk boleh sentuh-sentuh sy..tp awk sedar x y awk tu siapa?? hanya hamba Allah...awk bukan tuhan utk tahu siapa jodoh sy & jodoh awk..awk sedar x semua tu??? Klu betul awk syg sy, awk jaga lah sy baik-baik, beri sokongan sy jd muslimah solehah…dekatkan diri pada Allah, mohon pada Allah supaya izinkan kita dijodohkan bersama kerana sy ni milik Allah..ibu bapa hanya penjaga sy, mereka menjaga sy dgn penuh kasih sayang & didikan y baik sehingga sanggup memberi kepercayaan pada awk utk menjaga sy, tp awk jaga sy x??awk jaga sy x?? x kan..awk bawa sy kea rah keburukan..awk sedar x semua tu??? Banyak lagi y awk buat kat sy, sy pun terlalu kurang pandai ikutkan je kemahuan awk..nanti kat neraka bila Allah soal sy dgn dosa-dosa maksiat y kita buat, bukannya awk dapat backup sy dpn Allah..kn?? Tolonglah tahan diri tu sehingga kita dah sah dinikahkan..huuu~

Suasana bertukar menjadi suram...sehinggalah nobita mula meluah perasaan...

Nobita : Kenapa x dari dulu awk cakap semua benda ni?? Kenapa bila kita dah lalui macam-macam baru awk nak luahkan semua ni???

Sizuka : Sebab sebelum awk nak couple sgn sy, awk janji yang awk akan jaga sy baik-baik. Awk suka dengan saya pun sebab bagi awk sy baik tapi semakin lama awak makin berubah. Perubahan awk turut merubah diri sy. Baru sekarang sy luah semua benda ni sebab selama ni sy sentiasa menanti agar Nobita y dulu kembali. Nobita y menjaga sy dgn baik. Sy tunggu Nobita tu..tunggu & terus menunggu kerana sy sayangkan dia. Tapi semakin lama sy tunggu, semakin menjadi-jadi...awk fikirlah baik-baik apa y sy sampaikan...kalau awk masih xberubah, lepaskan sy kerana Allah..

Nobita : ......

[Pesanan : kepada pasangan yg hangat menyulam cinta & kasih sayang, jagalah batas anda! Ingat larangan Allah…cinta itu indah krn Allah yg menciptakannya tapi jangan sampai cinta utk Allah itu dinodai oleh cinta manusia..menjadi kebiasaan, dalam berkasih ada kesalahan y akan dilakukan..seringlah muhasabah diri & beranikan diri untuk mula buat perubahan..beranikan diri menegur pasangan sebelum Allah menegur dengan pembalasan & azab..wallahu’alam~]

tink..toink >>> peringatan utk semua, beribu kali peringatan utk diri ini~~

Thursday, 21 April 2011

Jom Join Give Away Aimi !



yok reramai join GA ni..

nk join,sile klik banner comey 2
mudah..simple..
bak kate org..kacang goreng jek..hihi

ucu tag  :-
akhi firdaus
adek ARAJ
dan sume kawan2 yg singgah blog ucu ni

sesambil join GA ni,ucu pon de la cket nk dikongsikan..
moge ade manfaat



ANTARA SABAR DAN MENGELUH
Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abul Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Diwaktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya.

"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu, tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati."

Tiba-tiba wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, "Apakah katamu hai saudaraku? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini."

Abu Hassan bertanya, "Bagaimana hal yang merisaukanmu?"

Wanita itu menjawab, "Pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan pada aku mempunyai dua orang anak yang sudah boleh bermain dan yang satu masih menyusu, dan ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya, "Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing ?"

Jawab adiknya, "Baiklah kalau begitu," Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu.

Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana ia dimakan oleh serigala, lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga mati kehausan.

Dan ketika aku letakkan bayiku untuk keluar mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas terkena ke badannya habis melecur kulit badannya.

Berita ini terdengar kepada anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai menuju ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua."

Lalu Abul Hassan bertanya, "Bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu?"

Wanita itu menjawab, "Tiada seorang pun yang dapat membezakan antara sabar dengan mengeluh melainkan ia menemukan di antara keduanya ada jalan yang berbeza. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itu baik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka."

Demikianlah cerita di atas, satu cerita yang dapat dijadikan tauladan di mana kesabaran sangat digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dalam setiap terkena musibah dan dugaan dari Allah.

Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadith Qudsi: "Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang Mukmin, jika Aku ambil kekasihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya."

Begitu juga mengeluh. Perbuatan ini sangat dikutuk oleh agama. Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda: "Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang."

Dan sabdanya pula, "Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)

Semoga kita dijadikan sebagai hamba Tuhan yang sabar dalam menghadapi segala musibah.

Monday, 18 April 2011

Mengapa Allah S.W.T. mewajibkan puasa 30 hari?

SELINGAN SEMENTARE (^_^)Y
sebelom menerjah ke entri ucu 2...
kawan-kawan....
Yok3...
Meh join ramai-ramai

itsmesepul

Berminat nk join?
Klik je hah banner 2..
Comey jek banner 2
ucu tag :

berbalik kite pade tajok entri ^_^


Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam A.S. selama 30 hari. Kemudian Allah S.W.T. mewajibkan ke atas keturunan Adam A.S. berlapar selama 30 hari. Sementara izin makan diwaktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah S.W.T. kepada makhlukNya.'

Kata orang Yahudi: 'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu. Kini
terangkan kepada kami ganjaran pahala yang diperolehi dari puasa itu.'

Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah S.W.T. dia akan diberi oleh Allah S.W.T. 7 perkara:

1. Akan dicairkan daging haram yang tumbuh dari badannya (daging yang tumbuh dengan
makanan yang haram).

2. Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.

3. Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.

4. Dijauhkan dari merasa lapar dan haus.

5. Diringan baginya siksa kubur ( siksa yang sangat mengerikan).

6. Diberikan cahaya oleh Allah S.W.T. pada hari Kiamat untuk menyeberang titian sirath.

7. Allah S.W.T. akan memberinya kemudian di syurga.

Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakan kepada kami
kelebihanmu antara semua para nabi-nabi.'

Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Seorang nabi mengunakan doa mustajabnya untuk membinasakan
umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat
pada umat saya di hari kiamat).'

Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan kecuali Allah dan engkau utusan Allah).'


"Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah2an. Dan berilah berita gembira kepada orang2 yang sabar."(Al-Baqarah :155)

p/s >> Setiap hari kita adalah manusia yang berbeza. Semalam kanak-kanak. Hari ini remaja. Dan esok, hari tua. Semuanya menjadikan kita dan masa sungguh bermakna…biar kita berbeza setiap hari tak ada yg kekal muda,tp tetap dlm beragama kekal sebagai hamba yg taat dlm suruhan Allah yg Esa


Sunday, 17 April 2011

ade ape kat jari kome 2?

Assalamualaikum... 

Kawan-kawan ucu sekalian..
Cuba perhatikan perlahan-lahan jari anda.
Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka.
Renung dalam-dalam. Telah ditunjuk disitu.
Kewajipan solat lima waktu jangan diabaikan.
Kemudian rapatkan dan letakkan jari itu di atas meja, perhatikan.

 

Bermula daripada jari kelingking yang kecil dan kerdil.
Seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil.
Kemudian besar dan terus membesar.
Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya.
Apa sahaja yang dilakukan bermula daripada kecil.
Bak kata pepatah " melentur buluh biarlah daripada rebungnya"
Kegagalan mendidik di usia ini akan
Memberi kesan yang besar pada masa hadapan.


Naikkan kepada jari kedua, jari manis namanya.
Begitu juga dengan usia remaja.
Manisnya seperti jari yang comel ini.
Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin
bertatahkan berlian....bangga tak terkira.....
Pada ketika ini, alam remaja menjengah diri.
Awas !!! di usia ini sentiasa dibelenggu dengan
Pelbagai cabaran dan dugaan.
Hanya iman dan taqwa penunjuk jalan kebenaran.
Pada usia ini anda sudah baligh dan mukalaf.
Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala
Amalan di hadapan Rabbul Jalil
Bersediakah anda ???


Nah....naik kepada jari ketiga...
Jari yang paling tinggi, jari hantu namanya.
Zaman remaja ditinggalkan.
Alam dewasa kian menjengah.
Di peringkat umur 30-an ini seorang itu telah mempunyai
Status dan identiti dengan ekonomi yang kukuh
Dan kerjaya yang teguh.
Namun anda harus berhati-hati kerana di kala ini banyak
" Hantu-hantu pengacau " yang datang menggoda.
Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati
Dan seribu macam hantu lagi.
Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke perangkap
Nafsu dan syaitan.
Justeru itu, amal ibadat mesti dilipatgandakan.


Kita beralih kepada jari telunjuk.
Jari inilah yang mengungkap satu dan esanya Allah SWT
Ketika solat.
Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini.
Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh
dan teladan.
Manusia yang berada di tahap usia ini,
Hendaklah tampil sebagai model kepada...
generasi baru dan...
Pembimbing yang kaya dengan idea yang bernas
dan minda yang hebat.


Akhir sekali, renung ibu jari...
Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan
Kehebatan yang membanggakan.
Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan
pelbagai perkara.
Bak kata orang Jawa "cap jempol" atau cap jari.
Kalau dia ada semua urusan berjalan lancar.
Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua
atau yang berpengalaman.
Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi,
nescaya anda boleh berkata
"good" atau "yes"..............
sambil menggenggam semua jari dan angkat ibu jari ke atas.
Itulah rahsia kejayaan anda.


Akhirul kalam, cuba lihat sekali lagi jari anda
yang kelima-limanya itu.....
Renung dan fikir dalam-dalam.
"Di manakah anda sekarang???"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)