"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Wednesday, 27 July 2011

SEGMEN ILMIAH : JOM BERKONGSI HADIS BERSAMA-SAMA + wordless wednesday ==> episod 2 ❤●•٠•

(¯`v´¯)
`·.¸.·´`·.¸.¸¸.•*¨¨*•.¸¸
`·.¸.​¸¸.•*
~
بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ 



Pade kawan2 yg nk join..leh klik kat gmba atas ni ek❤◕‿◕


Ucu nk kongsi cket hadis pasal lalat..hehe..
Geli x?

X mau geli-geli taw..

Moge ade manfaat ^_^

 



Abu Hurairah r.a. berkata: Nabi s.a.w. bersabda:
“Sekiranya seekor lalat jatuh ke dalam minuman salah seorang dari kamu, maka celuplah ia. Kemudian buanglah ia kerana salah satu sayapnya mempunyai racun, dan disebelah yang lain mempunyai penawar.”
[Hadis Sahih Riwayat Bukhari (3320), Abu Daud (3844), Ibnu Majah (3505)]
 
Hadis ini menjelaskan, sekiranya lalat termasuk ke dalam bekas minuman, maka janganlah tergesa-gesa memandang hina makanan tersebut lalu membuangnya, bahkan perlulah mencelup atau menyelamkan lalat itu di dalam bekas terlebih dahulu, kemudian barulah membuang serangga tersebut. Tidak menjadi masalah untuk meneruskan makan dan minum di dalam bekas yang pernah mengandungi lalat. Ini adalah disebabkan, sebelah kepak sayap lalat yang jatuh ke dalam air itu mengandungi racun, manakala disebelah lain pula mengandungi penawarnya.

KELEBIHAN LALAT

Disebutkan di dalam kitab Musnad Abu Ya`la:
Daripada Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w. telah berkata:
“Umur lalat adalah selama 40 malam, dan kesemua lalat akan berada di dalam neraka kecuali lebah”

Keberadaan lalat di dalam api neraka bukanlah untuk di seksa, bahkan ia ditempatkan disana bagi menyeksa ahli neraka.

Sains moden pula, menjadikan lalat buah, khususnya "drosophila melanogaster" sebagai bahan kajian utama bagi mengenali penyakit dan penawar bagi manusia. Nabi Muhammmad dalam hadis ini menyebutkan berkenaan rahsia lalat dalam konteks perubatan dan ahli-ahli sains membuktikan kebenarannya pada hari ini.

wallahu a'lam

ucu tag : -

˙·٠•● ℒℴν ●•٠·

p/s : ade gak teselit lalat ni..keh3





17 comments:

TheSyafiq Mokhtar said...

thanks ucukeyna..sangat terbaik hadis pasal lalat.. tq sudi join..nanti sy listkan dalam entri khas k..semoga kita sama2 dapat manfaat dengan menyebarkan sabda Rasulullah ni..amin ya rabb.. :)

miss ct said...

Assalamualaikum...
terima kasih sudi kongsi ttg hadis lalat ni.. ct baru tau.. hadis yg bgs =)

TheSyafiq Mokhtar said...

eh sy dah komen ke belum ni ye? kalo belum sori tau ucu..btw thanks tau ucu..sangat terbaik.. tq sudi join..nanti sy listkan dalam entri khas k..semoga kita sama2 dapat manfaat dengan menyebarkan sabda Rasulullah ni..amin.. :)

Mr AnOnymOUs said...

dah join kak...hehe

ucu keyna said...

the syafiq mokhtar >> ^_____^

ucu keyna said...

miss ct >> hehe..moge bermanfaat :)

ucu keyna said...

adek >> ok..terbaek :)

ifwat said...

ada blogger tag ifwat ari tu utk segmen ni.. tapi cari2 hadis, semua macam biasa dengar je.. huhuhu..

ucu keyna said...

ifwat >> xpe..bia ape yg biase dnga..spye,kite same2 leh amalkan :)

Aida Omar said...

baru sis tahu ttg lalat nie..

Aretikz said...

Sekecil-kecil lalat, punya hikmahnya.. ^_^

ucu keyna said...

kak aida >> hehe..xpe kak..moge info ni ade manfaat :) ucu blaja pasal lalat ni mase d semester 2 ^^,

ucu keyna said...

aretikz >> btol3 :)

NuR 'aQiLaH said...

setiap ciptaan-Nya ada sebab tersembunyi ;)

ucu keyna said...

nur 'aqilah >> btol 2... ^^,

izzysabki said...

bagus sgt hadis dan pnjelasan ni..tq 4 sharing....~

ucu keyna said...

akhi izzi >> ur most welcome :) moge ade manfaat ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)