"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Monday, 11 April 2011

lawak santai..yok senyum

Kisah 1 ===> mandi lumpur
Seorang Lelaki tua memasuki bilik doktor untuk pemeriksaan fizikal tahunan. Setelah beberapa minit, doktor keluar dan berkata, "Harun, aku minta maaf, tapi kami mendapati anda menghadapi keadaan yang hanya memungkinkan anda untuk hidup 6 minggu sahaja lagi.

"Tapi Doktor," Harun menjawab, "Saya merasa sihat, saya tak merasa lebih baik dari tahun ini... Hal ini tidak mungkin benar. Apakah tidak ada yang boleh saya lakukan?"

Setelah beberapa saat, doktor berkata, "Ya, anda mungkin boleh ke spa kesihatan yang baru di hujung jalan ini dan mandi lumpur setiap hari".

Harun bersemangat bertanya, "Dan itu akan menyembuhkan saya?"

"Tidak," jawab doktor, "tapi itu akan membuatkan anda terbiasa dengan tanah."


Kisah 2 ===>5 Tips Tidak Di Rompak Oleh Pencuri
1. Untuk rumah, pasang perangkap tikus sebanyak mungkin, letakkan umpan emas atau besi atau duit.

2. Untuk melindungi kereta anda, langgar apa-apa agar kereta anda kemek, pancitkan tayar anda, beli rim second hand yang buruk, beli ezsos paling murah dan jangan letak stiker pada kereta anda.

3. Untuk motor, pancitkan tayar, cabut spark plug dan sentiasa memastikan tangki minyak kosong.

4.Untuk anak anda, beli pakaian bundle untuk mereka pakai, beri hanya 50 sen sehari pada mereka.

5. Untuk anda sendiri, jangan suka menunjuk (berdosa tau !!!)




kisah 3==> teka-teki gile-gile
Teka-teki: Hitam dan berpeluh.. HA.. Ape2?? 
Jawapan: semut hitam tengah berjogging.. huhuhu 

Teka-teki: Antara kapal terbang dengan kuih lepat liat, mana satu yang paling tinggi? 
Jawapan: Kuih lepat liat la sebab kapal terbang sampai langit je, tapi kuih lepat sampai lelangit! 

Teka-teki: Banyak2 kotak, kotak apa yang takleh angkat? 
Jawapan: Kotak penalti lah.. wawawa! 

Teka-teki: Kenapa Penggali Kubur Gali Kubur Tak Pakai Selipar??? 
Teka.. teka.. kalo terer! 
Jawapan: Selipar mana boleh buat gali tanah, guna cangkul lar hue hue hue!! 

Teka-teki: Bulu bertemu bulu kulit bertemu kulit makin tambah rapat makin nikmat rasanyer! 
Jawablah kalau bijak sangat! 
Jawapan: Haah.. mulalah otak kuning, MATA lah jawapan nyer..! 

Teka-teki: 3 kepala, 6 mata, 8 kaki. Apakah bendanya tu? 
Jawapan: Koboi naik kuda bawak ayam. 

Teka-teki: Masa dia hidup kita menyanyi, masa dia mati kita tepuk tangan. 
Jawapan: lilin masa sambut EPI BESDAY 

Teka-teki: Scorpion kaler apa? 
Jawapan: Kala jengking lah.. senang pun takleh nak jawab! 

Teka-teki: Dalam banyak2 kera, kera ape yang pandai menaip??? 
Jawapan: Kerani 

Teka-teki: Ada sorang imam, tengah semahyang pastu ada sekor anjing lalu kat depan dia. Pastu dia jilat kaki dia, BATAL TAK AIR SEMAYANG IMAM TU??? 
Jawapan: Mana batal sebab anjing tu jilat kaki dia sendiri! 

Teka-teki: 4 orang awek cun berpayung dengan satu payung tapi nape tak basah langsung?? 
Jawapan: Sebab tak hujan aduhai! Dahlah malaslah nak tanya lagi soalan bebudak pun takleh nak jawab!!

 

6 comments:

CintaZulaikha said...

huhuhuhuhu...hmmm

ARAJ said...

=)

Azariah Kamis said...

bnyk mnfaat boleh dapat kt sini..

=)

salam ukhuwah...

hoyahadis said...

bes teka-teki tu..hu..hu..akk folow blog ucu yang comel ni...sudi-sudilah singgah blog akk ye..(^_^)

Far8 budak baik said...

susahh nk cari blog gini..
cayalhh..mmg bermaknaa..=)

SyAE SyEa said...

nice..hehe..
lwk lah :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)