"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Thursday, 25 August 2011

Spontaneous Thursday ><><>< siri 3

بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ


*******
*******
*******
*******
*******
*******
*******
*******
*******
*******
*********
********
*******
******
*****
****
***
**
*
ƸӜƷ siakap senohong,
ƸӜƷ gelama ikan duri,
ƸӜƷ bercakap bohong,
ƸӜƷ lama-lama jadi menteri.
 

23 comments:

ArulchelseA said...

Terbaik lah pantun ni... kih kih kih..

gelama ikan duri
siakap senohong
yang kaya menteri
yang miskin org kmpung

Khairull-Dean said...

hehehe... nak jd menteri kena cakap bohong ke... ;(

afzalsukasuki said...

sebab tu kot akhi tak jadi menteri?jadi ketua pasukan pom pom girl boleh la kot?haha

ucu keyna said...

ArulchelseA >> agak betol kot..hehe ^^

ucu keyna said...

Khairull-Dean >> x la jgk..tp kbanyakannye cm 2 kot..hehe c[=

ucu keyna said...

afzalsukasuki >> hahaha..nakal ek akhi c[=

jaya jr said...

menunjukkan berapa ramai menteri berbohong..tp bukan semua..haha

ucu keyna said...

jaya jr >> haha c[=

Izahir Bin Anuar said...

kenapa box komen cerita pasal menteri ? haha :D

ucu keyna said...

izahir bin anuar >> x paham la mksd awk..hehe :)

_________________________
I have added cool emoticons to this message.
To see them go to http://x.exps.me?56d312266b192d8b467eadbd0fc6f1dc

Izahir Bin Anuar said...

dekat komen box ni , semua cerita pasal menteri ... he

ucu keyna said...

izahir bin anuar >> hehe ^^,

izzysabki said...

kelaka jgk peribahasa ni...1st time dgr..pndai ucu ni skrg ye..men politik:D

ucu keyna said...

haha..mane de men politik c[=

Mr.Thinker@Ali said...

payah gak nak jadi menteri ni. LOL!

Wanita2u said...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

hoyahadis said...

comel pantu tu..he..he..

Demuh said...

Nice blog..

Cikgu Jaja™ said...

siakap senohong lama2 jd menteri..haha

syiela said...

hahaha.. terbaik!

iszieylyanziy said...

amboi,,jadi menteri,,hahaha

Miszyuyu said...

nice entry :)

Hai , my dear followers.. Yuyuk ada buat GA utk meraikan followers tersayang.. jom join <3 http://yuyukstandalone.blogspot.com/2012/03/yuyuk-1st-giveaway-sticky-post.html

obat pasutri said...

huuuww ta boleh la cakap macam tuh... ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)