"Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih mana yang benar dan mana yang salah."

meh join ucu nk?

Thursday, 4 August 2011

Spontaneous Thursday ><><>< siri 1




 
sekejap

   

    


  kan




16 comments:

shahniz said...

hehe..ingat gmbar apabenda laa tadi.. 2 kali tgok beru pasan.. kretif2.. ;)

L said...

dtg sini bawak milo panas nk bg kat tuan belog.. sahur3!!! =)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/halwa-telinga.html

iszieylyanziy said...

pergh! mantap..haha

ucu keyna said...

akhi shahniz >> hehe..saje je..kate spontan khamis kan.. :)

ucu keyna said...

L >> milo?wa...sdap2 :)

ucu keyna said...

iszieylyanziy >> hehe..tere la sbb paham ^_^

toblerone said...

comel.. rajin betol.. hehe

stellaizz said...

hahahahahahha nice,,,,,,,

Siti Arfah said...

Terbaik ! mmg spontan. hehe. Kreatif2.

ucu keyna said...

toblerone >> spontan saje..hehe :)

ucu keyna said...

stellaizz >> ^__________^

ucu keyna said...

Siti Arfah >> peace ^_^

Azura said...

np shoutmix awk x kuar ye.. :( xleh nk bw.. maybe tenet sy slow kot :( sori tau.. sy singgah tp xleh nk tinggalkan jejak :(

ainaa said...

tak bpe paham la gamba sbelah yang tu. hehe. btw, doodle2 dlm blog nie sangat kemas. suke !

ucu keyna said...

azura >> xpe.. :)

ucu keyna said...

ainaa >> cbe try pahamkan..mudah je :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kisah ibnu umar dan pengembala kambing

Ini post melekat..xleh nk cabot2 dah…

Nk post terbaru..meh scroll ke atas..

Moge ade manfaat ^_^

Pada suatu hari yang sangat panas, Ibnu Umar keluar bersama dengan seorang kawannya. Di dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pengembala kambing di padang pasir. Pengembala tersebut sedang berpuasa. Ibnu Umar terkejut dengan kewarakan pengembala tersebut, sanggup berpuasa di kala cuaca panas sebegitu.

Ibnu Umar ingin menguji kewarakan pengembala tersebut.

Ibnu Umar: Apa pandanganmu jika aku membeli seekor kambing gembalaanmu, dan aku memberinya kepadamu untuk dimakan dagingnya?
Pengembala: Kambing-kambing ini bukan kepunyaanku, aku hanya mengembalanya sahaja. Ini adalah kepunyaan tuanku.
Ibnu Umar: Katakan sahaja kepada tuanmu bahawa kambing itu telah dimakan serigala.

Pengembala tersebut menunjukkan jarinya ke langit lalu bertanya: “ Maka di manakah Allah?”

Ibnu Umar merasa kagum dengan pengembala tersebut, lalu meminta pengembala tadi membawanya berjumpa dengan tuannya. Ibnu Umar membebaskan pengembala tadi dari tuannya, membeli kambing-kambing tersebut dan menghadiahkan kambing-kambing tersebut kepada pengembala tadi.

Kisah ini ditulis oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya 'Safwatus Sofwah'(صفوة الصفوة)(2/188)
Sumber: http://www.saaid.net/tarbiah/116.htm

Moral:

  1. Allah sentiasa ada bersama kita dan memerhatikan setiap amal perbuatan kita walau di mana kita berada dan dalam apa jua keadaan sekalipun.
  2. Berkata benar adalah sangat penting kerana ia merupakan sifat mukmin sejati.
  3. Iman yang tinggi akan membantu kita dalam menghadapi godaan-godaan dunia.(harta benda, hawa nafsu, dan lain-lain)